Grundtanken i kapitlet är att individen i större utsträckning formar sin egen identitet under ungdomstiden. Det som står i fokus är vad det innebär att vara ung och ta plats i samhället på ett nytt sätt i förhållande till hur man tidigare tagit plats som barn. Det språkbruk som brukar kallas ungdomsspråk är en del av de unga individernas nyorientering och fyller därmed en viktig funktion. Ungdomars språkbruk och ungdomsspråkets betydelse för identitetsarbetet betraktas utifrån ett utvecklingspsykologiskt synsätt.
Ämnesord
SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES -- Psychology (hsv//eng)
HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
HUMANITIES -- Languages and Literature -- Studies of Specific Languages (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie-, kommunikations-, och informationsvetenskaper -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Media and Communication Studies (hsv//eng)