SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6311"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6311" > Högskolepedagogik :

Högskolepedagogik : mål, innehåll, metod

Hansson, Thomas (författare)
Blekinge Tekniska Högskola,Sektionen för management
 (creator_code:org_t)
Högskolan i Kristianstad, 2012
Svenska 86-98 s.
Serie: Skrifter utgivna vid högskolan Kristianstad, 1404-9066 ; 1
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Högskolepedagogikens status beror på utformningen av kursernas mål, innehåll och metoder. Planering och utvärdering är viktiga men knappast centrala delmoment i sammanhanget. Ett angeläget mål för de högskolepedagogiska kurserna är att de ska höja deltagarnas undervisningskompetens. Fel utformning av utbildningens praktiska fas leder till abstraktion och fragmentering snarare än integration och systemtänkande. Feltänk vid utformningens teoretiska fas leder till utvecklingspsykologi snarare än ämnesdidaktik. Det ligger på anordnarens ansvar att förena pedagogisk teori och praktik. Utbildningarna måste utgå från deltagarnas behov och erbjuda ämnes(områdes)didaktiskt kursinnehåll.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Högskolepedagogik
Didaktik
Teori
Praktik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hansson, Thomas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Delar i serien
Skrifter utgivna ...
Av lärosätet
Blekinge Tekniska Högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy