SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-37868"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-37868" > Multi-layered langu...

Multi-layered language policy and translanguaging space : A Mother Tongue classroom in primary school in Sweden

Wedin, Åsa, 1955- (författare)
Högskolan Dalarna,Svenska som andraspråk,Utbildning och lärande
Rosén, Jenny (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik,Stockholm University
Straszer, Boglárka, fil.dr, docent, 1973- (författare)
Högskolan Dalarna,Svenska som andraspråk
 (creator_code:org_t)
lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 2021
2021
Engelska.
Ingår i: International Electronic Journal of Elementary Education. - : lnternational Electronic Journal of Elementary Education. - 1307-9298. ; 15:5, s. 699-711
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This article is aimed to demonstrate how language policy at the local school level may create space for translanguaging. Focus is on a Mother Tongue (MT) classroom for Somali in a primary school in Sweden by way of an analysis of layers of language policy, with focus on spatial aspects. The empirical material consists of policy documents, interviews and observations documented through field notes and photographs from an MT Somali classroom with grade six students. Through the use of a framework of language policy as layered and linguistic landscaping with a focus on aspects of time, place and social factors, the analysis shows how the mother tongue classroom may constitute a demarcated room, while simultaneously interacting with other spaces both inside and outside school. The understanding of policy as layered made power relations visible in terms of language that moves between layers. It also made visible how school discourses shift between micro/macro, management/practice and inside/outside in the creation of space dominated by Somali and Swedish. It became apparent that an environment that supports the use of Somali inside the MT classroom may increase the likelihood of the pupils using Somali outside the classroom

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Language Policy
Mother Tongue Education
Sweden
Primary School
Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan – undervisningens praktik, villkor och pedagogik
Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan – undervisningens praktik, villkor och pedagogik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy