Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:gih-322" >
Från gymnastikdirek...
Från gymnastikdirektör till lärare i idrott och hälsa
-
- Lundvall, Suzanne (författare)
- Gymnastik- och idrottshögskolan,Forskningsgruppen för pedagogik, idrott och fritidskultur
-
- Meckbach, Jane (författare)
- Gymnastik- och idrottshögskolan,Forskningsgruppen för pedagogik, idrott och fritidskultur
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Liber, 2007
- 2007
- Svenska.
-
Ingår i: Idrottsdidaktiska utmaningar. - Stockholm : Liber. - 9789147084371 ; , s. 250-265
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel beskrivs översiktligt hur lärarutbildningen och läraruppdraget inom kroppsövningsämnet har förändrats över tid. För att öka kunskapen och förståelsen för dessa förändringar har vi valt ut ett antal avgörande skeenden, som vi tillsammans med andra forskare menar har kommit att påverka utbildningen och synen på yrkets professionsinriktning. De frågeställningar som väglett vår text har varit: Vilka viktiga samhällskrafter eller aktörer behövdes under tidigt 1800-tal för att initiera kroppsövningsämnet? Vilka institutionella strukturer har varit betydelsefulla för etableringen av ämnet och lärarutbildningen? Hur har lärarutbildningens innehåll försvarats och förändrats över tid. Lärarutbildningens förändring, illustrerat genom kapitlets titel; Från gymnastikdirektör till lärare i idrott och hälsa - och det är inte bara yrkestiteln som har förändrats. Synsättet på vad en akademisk utbildning för lärare i idrott och hälsa ska innehålla har också gjort en resa över tid. Borta är betoningen på egen kroppslig färdighet, närvarande är talet om att möta eleven, individualisering, personligt ansvar för lärande och livsstil. Borta är sjukgymnastiken, men närvarande är ämnet hälsa som just nu håller på att implementeras som självständig kurs på vissa gymnasieskolor. Vi konstaterar att lingianismen är död, men att kroppsövningsfältet och dess lärarutbildning brottas vidare med sin vetenskaplighet, sin ideologi, sina rörelsekultur och förebilder – om än i nya former, med nya utmaningar.
Ämnesord
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap -- Idrottsvetenskap (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences -- Sport and Fitness Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- läraruppdraget
- Linggymnastik
- kollektivt tänkande
- lärarförmågor
- forskningsanknytning
- akademiskt ämne
- rörelsekultur
- gymnastikdirektör
- idrottslärare
- lärare i idrott och hälsa
- Sports
- Idrott
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas