SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-10605"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-10605" > Hållbar utveckling :

Hållbar utveckling : Hur hållbar utveckling kan integreras i textila kurser

Hedegård, Lars, 1979- (författare)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi
Mouwitz, Pia (författare)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi
Häggström, Emma (författare)
 (creator_code:org_t)
Borås : Högskolan i Borås, 2011
2011
Svenska.
Ingår i: PUH: Pedagogiska utvecklingsprojekt i högskolan 2011. - Borås : Högskolan i Borås. ; , s. 37-58
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Som lärare vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås upplever vi ett tryck och ett önskemål från flera håll om ett ökat inslag av hållbar utveckling i undervisningen och studenternas utbildning. Från regeringen och högskolansledning finns uttalade krav i t.ex. Högskoleförordningen, Högskolans policy för hållbar utveckling samt i den miljöutredning som genomfördes 2009 att perspektivet ska beaktas vid planering och genomförandeav undervisning. Studenterna vid Textilhögskolan efterfrågar å sin sida en ökad diskussion om hållbar utveckling i de kurser de läser. Högskolans miljöutredning 2009/10 visar också på ett lågt inslag av hållbarutveckling i Textilhögskolans kurser och i flera av kurserna finns inget alls. För den enskilda läraren medför kraven på ökat inslag av hållbarutveckling två frågor att ta ställning till: Vad innebär hållbar utveckling imin kurs och hur ska det implementeras i min kurs?I vårt pedagogiska utvecklingsprojekt närmar vi oss de två frågornagenom att reda ut:Vilka riktlinjer och styrdokument finns för hållbar utvecklingvid Textilhögskolan- Hur hållbar utveckling kan definieras inom textil- och modeindustrin.Vad utmärker utbildning inom hållbar utveckling utifrån ett pedagogiskt perspektiv.Hur kopplas undervisning och lärandemål till hållbar utveckling idag för Modedesignprogrammet och Textilingenjörutbildningen.Vad önskvärd progression är och hur lärandemål för hållbarutveckling kan se ut.Resultatet av vårt arbete är ett förslag på modell på progression inomhållbar utveckling för två av Textilhögskolans utbildningar, förslag på lärandemål inom hållbar utveckling för dessa utbildningar, exempel på läraktiviteter inom hållbar utveckling i fyra kurser samt åtta nyckelfaktorer för en lyckad integrering.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hedegård, Lars, ...
Mouwitz, Pia
Häggström, Emma
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy