SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-26559"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-26559" > Trust in the academy :

Trust in the academy : a conceptual framework for understanding trust on academic web profiles

Francke, Helena (författare)
University of Borås,Lund University,Lunds universitet,Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT,Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University, Lund,Information Practices; Digital Culture och Knowledge Infrastructures,Informationspraktiker: Kommunikation, Kultur och Samhälle,Forskargrupper vid Lunds universitet,Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap,Institutionen för kulturvetenskaper,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Information Practices: Communication, Culture and Society,Lund University Research Groups,Division of ALM, Digital Cultures and Publishing Studies,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
 (creator_code:org_t)
Emerald Group Holdings Ltd. 2022
2022
Engelska.
Ingår i: Journal of Documentation. - : Emerald Group Holdings Ltd.. - 0022-0418 .- 1758-7379. ; 78:7, s. 192-210
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Purpose: Institutional and commercial web profiles that provide biobibliographic information about researchers are used for promotional purposes but also as information sources. In the latter case, the profiles' (re)presentations of researchers may be used to assess whether a researcher can be trusted. The article introduces a conceptual framework of how trust in researchers may be formed based on how the researchers' experiences and achievements are mobilized on the profiles to tell a multifaceted story of the “self.” Design/methodology/approach: The framework is an analytical product which draws on theories of trust as well as on previous research focused on academic web profiles and on researchers' perceptions of trust and credibility. Two dimensions of trust are identified as central to the theoretical construction of trust, namely competence and trustworthiness. Findings: The framework outlines features of profile content and narrative that may influence the assessment of the profile and of the researcher's competence and trustworthiness. The assessment is understood as shaped by the frames of interpretation available to a particular audience. Originality/value: The framework addresses the lack of a trust perspective in previous research about academic web profiles. It provides an analysis of how potential trust in the researcher may be formed on the profiles. An innovative contribution is the acknowledgement of both qualitative and quantitative indicators of trustworthiness and competence, including the richness of the story told about the “self”. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)

Nyckelord

Academia.edu
Academic social networking sites
Academic web profiles
Cognitive authority
Credibility
Framework
Researchers
ResearchGate
Trust
Library and Information Science
Biblioteks- och informationsvetenskap
Academia.edu
Academic social networking sites
Academic web profiles
Cognitive authority
Credibility
Framework
Researchers
ResearchGate
Trust

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Francke, Helena
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Biblioteks och i ...
Artiklar i publikationen
Journal of Docum ...
Av lärosätet
Högskolan i Borås
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy