SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-32076"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-32076" > Developing expertis...

  • Lundh, AnnaHögskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT,Curtin University (författare)

Developing expertise and managing inaccessibility : A study of reading by listening practices among students with blindness or vision impairment

  • Artikel/kapitelEngelska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2024
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hb-32076
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-32076URI
  • https://doi.org/10.47989/ir292522DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Introduction. This study aims to contribute to a better understanding of the learning that reading by listening requires from readers with print disabilities.Method. Sixteen semi-structured interviews were conducted with university students with blindness or vision impairment in Australia.Analysis. A theoretical reading of the interview material was conducted, with a basis in sociocultural learning theory.Results. The responsibility for learning to use audio-based reading tools was often left to the participants themselves. The process of appropriating audio-based reading tools included two important aspects: digital literacy and learning to manage the sequentiality of audio text. This process was related to trajectories of participation in academic communities of practice, English-speaking communities of practice, and blindness and visual impairments communities of practice. It also included learning to participate in practices where vision and reading by seeing is the norm.Conclusion. Three conclusions are drawn: 1) reading by listening is not a passive and effortless activity, it requires specific expertise, 2) socio-economic and socio-political circumstances influence how reading by listening is practiced and the learning that this form of reading requires, and 3) reading by listening requires learning how to navigate and manage the effects of institutions and systems that are disabling.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Högskolan i BoråsAkademin för bibliotek, information, pedagogik och IT (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Information research29:2, s. 92-1081368-1613

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lundh, Anna
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Biblioteks och i ...
Artiklar i publikationen
Information rese ...
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy