Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-7366" >
Detaljhandel i förä...
Detaljhandel i förändring : konsumentinsikt, värdenät och nya affärsmodeller
-
- Sundström, Malin, 1968- (författare)
- Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Swedish Institute for Innovative Retailing; Handelsgruppen
-
- Ericsson, Dag (författare)
- Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi
-
- Solli, Rolf, 1953- (redaktör/utgivare)
- Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Forskargruppen SOL
-
visa fler...
-
- Oudhuis, Margaretha (redaktör/utgivare)
- Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Forskargruppen SOL
-
- Dellve, Lotta, 1965- (redaktör/utgivare)
- Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Akademin för vård, arbetsliv och välfärd,Forskargruppen SOL
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789187525810
- Borås : Högskolan i Borås, 2015
- Svenska 26 s.
-
Serie: Styrning, organisering och ledning ; 1
-
Serie: Rapport i Styrning, Organisering och Ledning ; 1
- Relaterad länk:
-
https://hb.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://hb.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detaljhandeln är en bransch som ofta genomgår förändringar eftersom den agerar på en snabbrörlig konsumentmarknad. Managementfrågor inom handeln tar därför sin utgångspunkt i hur efterfrågan och köpvanor ser ut och syftar traditionellt till att styra upp företagens affärsmodeller, butiksformat och koncept. Den här texten beskriver en detaljhandel i förändring där förändringsmotorn är digitalisering och bränslet är konsumenters beteende. Författarna belyser viktiga förändringar som nya värdenät och affärsmodeller och ger praktiska exempel på företag som anpassat sig till en sådan verlighet. Det handlar om att hantera transformering, att gå från att vara del av en traditionell värdekedja till att bli motor i ett innovativt nätverk där företag samverkar utan tydliga produktionsgränser mellan tillverkare, transportör, grossist och återförsäljare. Butikerna får på så sätt en helt ny och innovativ roll där en viktig lärdom är att tänka ”utifrån och in” och att ständigt fokusera på vad konsumenterna vill ha.Det växer alltid fram nya trender i samhället och digitaliseringen är en av de mest markanta i modern tid. Konsumenter vill kunna välja mellan att hämta varorna i en butik, få dem hemsända eller levererade var som helst och när som helst. De vill också kunna returnera varor till butik eller annat inlämningsställe på ett enkelt sätt. Nyckelorden är enkelhet, flexibilitet, bekvämlighet och transparens, vilket ökar kraven på helhetssyn och styrning. I den här rapporten tydliggörs dessa krav och sammanfattas i behovet av samarbete, gemensam utveckling och innovation i hela nätverket och i den totala kedjan från tillverkare till konsument.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business (hsv//eng)
Nyckelord
- Konsumentinsikt
- Värdenät
- Detaljhandel
- Affärsmodeller
- Handel och IT
- Bussiness and IT
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas