Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-20248" >
Kompetens att under...
Kompetens att undervisa elever med funktionshinder i normalklass : Blivande grundskollärares uppfattningar
-
- Nilsson, Ingrid, 1952- (författare)
- Lunds universitet, Lund, Sverige
-
- Rosenqvist, Jerry, 1945- (bidragsgivare)
- Lunds universitet, Lund, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Pedagogiska institutionen, Lunds universitet, 1995
- Svenska 82 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Föreliggande rapport behandlar blivande grundskollärares uppfattningar av egen kompetens att ta emot s.k. individintegrerade elever med funktionshinder i vanlig grundskoleklass. Datainsamlingen har skett genom intervjuer med lärarkandidater, både med inriktning mot årskurs 1-7 och årskurs 4-9, i slutfasen av sin utbildning. Databearbetningen är såväl kvalitativ som kvantitativ. Bland resultaten kan framhävas att flera kandidater känner en tämligen dålig beredskap inför en sådan uppgift och att många av dem som känner sig ha en viss kompetens inom området, anser att de tillägnat sig denna antingen innan de påbörjat sin lärarutbildning eller under praktikperioder.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Funktionshinder
- individintegrering
- kompetens
- lärarutbildning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)