SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-4394"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-4394" > Hur studenter motiv...

Hur studenter motiverar sina val av utbildningsprogram i högskolan : Beständig ojämlikhet

Witt, Ann-Katrin, 1948- (författare)
Högskolan i Halmstad,Studier om lärande och utbildningsrelationer (SOLUR)
Nelson, Anders, 1969- (författare)
Högskolan i Halmstad,Studier om lärande och utbildningsrelationer (SOLUR)
Björk, Peter, 1981- (författare)
Högskolan i Halmstad,Studier om lärande och utbildningsrelationer (SOLUR)
 (creator_code:org_t)
2010
2010
Svenska.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Higher education (HE) has changed from elite to mass education (HSV 2006:26R, Leathwood & Read 2009). In the last few decades, the number of women in higher education has increased substantially in most OECD countries. Sweden ́s reform of HE in 1993 encourages university institutions to develop new degree programs (SFS 1993:100). This opened opportunities for the development of programs designed to attract women and men in equal numbers but the result was disappointing. According to a Swedish study, an increasing number of new degree programs attract almost exclusively one gender (Witt 2009, Nelson et al 2009). It is a well- established fact that technical educations are male-dominated while care-related educations are predominantly chosen by women. This paper investigates the motivations for choice reported by 620 students in 17 programs. We have categorized these motives as follows: knowledge seeking; working life orientation; shoulder responsibility for society; program design; second choice and “follow the map”. Moreover, the paper discusses how gender-segregated educational choices may affect the future opportunities of student in terms of professional careers, income development and, consequently, social standing and life styles. To study gender segregation within HE is like looking at a three dimensional picture. We can focus at different parts or images – one image shows the gender division among the students, another show the genderized division between program choices, while the third image is about the vertical gender division among teachers and researchers and their career opportunities. This paper deals with the first two.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Historia och arkeologi (hsv//swe)
HUMANITIES  -- History and Archaeology (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)

Nyckelord

higher education
gender segregaton
gendered habitus
durable inequality
degree programs
högre utbildning
genussegregation
beständig ojämlikhet
utbildningsprogram
SOCIAL SCIENCES
SAMHÄLLSVETENSKAP

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy