Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-1971" >
Uppfattningar hos l...
Uppfattningar hos lärare av ekvationsbegreppet
-
- Attorps, Iiris (författare)
- Högskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för matematik och statistik
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9521004576
- Helsinki : Hakapaino, 2003
- Svenska 15 s.
-
Serie: Tutkimuksia, 0359-4203 ; 241
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med min studie är att beskriva hur matematiklärare uppfattar begreppet ekvation. Min målsättning är också att undersöka lärarnas erfarenheter av ekvationsinlärning från grundskolan till universitetsnivån. Tio lärare från grundskolans högstadium har deltagit i undersökningen. Fem är nyutexaminerade lärare med mindre än ett års yrkeserfarenhet. Data i undersökningen samlades in genom enkäter och intervjuer. Undersökningsresultat analyserades genom fenomenografisk metod. Resultatet pekar på att lärarnas uppfattningar av ekvationsbegreppet avviker från den formella begreppsdefinitionen. De känner osäkerhet inför matematiska symboler, bokstavsuttryck och lösningsprocedurer. Deras skolerfarenheter visar att de har använt största delen av tiden till att utveckla algoritmiska färdigheter istället för matematisk förståelse.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Matematik -- Annan matematik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Mathematics -- Other Mathematics (hsv//eng)
Nyckelord
- begreppsinlärning
- begreppsbild
- begreppsdefinition
- ekvation
- Other mathematics
- Övrig matematik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas