Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-41771" >
Lärares perspektiv ...
Lärares perspektiv på breddat deltagande i högre utbildning: mångfald, omsorg och merarbete
-
- Björklund, Erika, Fil. dr. 1972- (författare)
- Högskolan i Gävle,Pedagogik
-
- Magnusson, Lena O, lektor, 1963- (författare)
- Högskolan i Gävle,Utbildningsvetenskap
-
- Fernström, Ingela (författare)
- Högskolan i Gävle,Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- NOASP, 2023
- 2023
- Svenska.
-
Ingår i: Högre Utbildning. - : NOASP. - 2000-7558. ; 13:2, s. 58-71
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.2...
-
visa fler...
-
https://hig.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.2...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Forskning om breddat deltagande i högre utbildning tenderar att ta ett studentperspektiv snarare än ett lärarperspektiv. I den här artikeln presenteras en intervjustudie med lärare i fokus och hur de uppfattar konsekvenserna av det politiska målet om breddad rekrytering till högre utbildning i sitt undervisningsuppdrag. I studien görs en tematisering (Braun & Clarke, 2006) av informanternas beskrivningar av de konsekvenser som det breddade deltagandet, vilket följer på breddad rekrytering, får i undervisningspraktiken. Tre avskilda teman framträder i informanternas uppfattningar: professionell utveckling, socialisation av studenter och anpassningar av arbets- och examinationsformer. Dessa tre teman ramas in av förändrade ramvillkor. De förändrade ramvillkoren resulterar huvudsakligen i att lärare i stor utsträckning saknar tid för de förändringar som de behöver göra i sitt undervisningsuppdrag. Resultaten visar också på en uppfinningsrikedom i undervisningsplanering samt förändringar i lärares omsorgsarbete riktat mot studenterna. Informanterna uttrycker värdet av mångfald inom högre utbildning, samtidigt som de uppfattaratt den ökade mångfalden tillsammans med ett ökat omsorgsarbete skapar en komplex och krävandearbetssituation för lärare.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- breddat deltagande
- lärarperspektiv
- lärarprofession
- mångfald
- omsorgsarbete
- undervisningsanpassningar
- Innovative Learning
- Innovativt lärande
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas