Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:his-1847" >
Identitet och genus...
Identitet och genus i lek med dockor och figurer i förskolan
-
- Berg, Lars-Erik (författare)
- Högskolan i Skövde,Institutionen för teknik och samhälle
-
- Nelson, Anders (författare)
- Sektionen för Hälsa och Samhälle, Högskolan i Halmstad
-
(creator_code:org_t)
- Universitetsforlaget, 2006
- 2006
- Svenska.
-
Ingår i: Nordisk Pedagogik. - : Universitetsforlaget. - 0901-8050 .- 1504-2995. ; :2, s. 125-138
- Relaterad länk:
-
http://www.idunn.no/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna text handlar om lek med leksaker som traditionellt varit exkluderade i svensk förskola, t.ex. Barbie och Action Man. Förskolan präglas av värden som står i motsättning till de «genusifierade» värden som förknippas med dessa och liknande leksaker (Almqvist, 1994; Fredricson, 2003). Samtidigt är förskolan en del av samhället med dess stereotypa genusrepresentationer
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas