SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:his-19472"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:his-19472" > Should fast-food fr...

Should fast-food franchisees pursue entrepreneurial orientation?

Asgharian, Ehsan, 1981- (författare)
Linköpings universitet,Industriell ekonomi,Tekniska fakulteten
Tasavori, Misagh (författare)
Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran,Sharif Univ Technol, Iran
Andersén, Jim, 1976- (författare)
Högskolan i Skövde,Institutionen för handel och företagande,Forskningsmiljön Framtidens företagande,Strategiskt Entreprenörskap (StrEnt), Strategic Entrepreneurship,Univ Skovde, Sweden
 (creator_code:org_t)
2021-02-09
2023
Engelska.
Ingår i: Entrepreneurship Research Journal. - : Walter de Gruyter. - 2157-5665 .- 2194-6175. ; 13:2, s. 185-220
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Although it is widely accepted that entrepreneurial orientation (EO) improves firm performance, scholars have advised that particular attention should be paid to the context. In this research, we investigate a less explored context of franchising where business systems and procedures are usually dictated to franchisees by franchisors. Therefore, whether a franchisor should allow franchisees to pursue EO (innovativeness, proactiveness, risk-taking, competitive aggressiveness, and autonomy) is not clear. In the context of franchising, the majority of prior studies have mainly focused on the employment of EO as a unidimensional construct and at the franchisor level. In this research, we take a bottom-up perspective and evaluate the impact of different dimensions of EO on franchisees’ performance. Our analysis of a multi-group of 183 restaurant franchisees located in Sweden and Iran reveals that only the pursuit of proactiveness and competitive aggressiveness improves a franchisee’s performance and other dimensions do not play a significant role in improving performance in this context.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Nyckelord

entrepreneurial orientation
franchising
franchisee
franchisee performance
restaurant industry
Strategiskt entreprenörskap (StrEnt)
Strategic Entrepreneurship

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy