Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-19580" >
Den sofistikerade i...
Den sofistikerade instruktionen : Datorspelens pedagogik
-
- Kroksmark, Tomas, 1950- (författare)
- Jönköping University,Skola på vetenskaplig grund
-
(creator_code:org_t)
- Jönköping, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Didaktisk Tidskrift. - Jönköping. - 1101-7686. ; 21:2, s. 375-386
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Studien har som syfte att utveckla kunskap om datorspelens pedagogik; hur är den uppbyggd, vilka pedagogiska principer bygger den på och går det att överföra den till skolmiljöer?En alternativ formulering av studiens syfte är att utveckla kunskap om vad det är i datorspelen som får unga att tillsammans med ett sexpack Red Bull sitta stilla i timmar framför datorn och ägna sig åt datorspel. Finns det en pedagogisk innovation i spelen som i överförd mening skulle kunna få unga, tillsammans med en sexpack Red Bull, att sitta med sin matematikläxa i timmar varje dag – eller sammanlagt 10.000 timmar utöver dem som skolan kräver? Resultatet visar att datorspelen tar pedagogiken till en ny nivå.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Datorspel
- pedagogik
- episk pedagogik
- tävlingsmoment
- smart
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas