Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-60811" >
Att lära för FN:s G...
Att lära för FN:s Globala Mål : utmaningar och möjligheter med ämnesövergripande och samskapande undervisning i förskolan
-
- Asplund, T. (författare)
- Linköping University, Sweden
-
- Uhrqvist, O. (författare)
- Linköping University, Sweden
-
- Kall, Ann-Sofi (författare)
- Jönköping University,HLK, Sustainable Societies (SUS)
-
visa fler...
-
- Bijedic, A. (författare)
- Linköping University, Sweden
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- University of Oslo, Norwegian Centre for Science Education, 2023
- 2023
- Engelska.
-
Ingår i: NorDiNa. - : University of Oslo, Norwegian Centre for Science Education. - 1504-4556 .- 1894-1257. ; 19:1, s. 35-48
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.5...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.5...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Medan forskning kring utbildning i relation till FN:s globala mål för hållbar utveckling ökat sedan målen antogs 2015, finns det fortfarande få studier om förskoleutbildningens roll i en stundande samhällstrans-formation i enlighet med Agenda 2030. Den här studien syftar till att utforska utmaningar och möjligheter med utbildning för FN:s globala mål för barn mellan 1-5 år. Genom en analys av fokusgruppssamtal medförskolepersonal visar studien att: 1) trots intention om en ämnesövergripande undervisning, tenderar frågor om hållbar utveckling, och Agenda 2030, att bli fragmenterade, 2) förskolepersonal upplever att förskolan har goda förutsättningar att bedriva undervisning för hållbar utveckling, samt 3) förskoleper-sonal uttrycker att det finns ett dilemma mellan å ena sidan vikten av att se till och ta hänsyn till barnens intresse, och å andra sidan att bibehålla mål och fokus.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
-
NorDiNa
(Sök värdpublikationen i LIBRIS)
Till lärosätets databas