SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-15179"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-15179" > Den skönlitterära t...

Den skönlitterära texten : ett meningserbjudande i mångfalden

Magnusson, Petra, 1963- (författare)
Högskolan Kristianstad,Avdelningen för Humanvetenskap
 (creator_code:org_t)
2015
2015
Svenska.
Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap. - 1104-0556 .- 2001-094X. ; 46:2-3, s. 67-78
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Due to developments in media technology, the textworlds of today are undergoing a series of rapid changes. The aim of this article is to suggest multimodal theory formation as a theory ofmeaning-making in schools, and to discuss the consequences regarding the way in which fiction is viewed in education. Meaning-making is considered a process wherein one acquires, but also changes and develops, experiences. In other words, meaning-making is regarded as a form of design. When meaning-making is considered as multimodal, nonhierarchical and ecological, this will necessarily impact our conception of fiction. The article draws on my doctoral thesis in which empirical material showed similarities in pupils’ meaning-making regardless of mode and media. Reading fiction plays a strong role in Swedish curriculum, but this role needs to be discussed and strongly problematized. Drawing on multimodal theory formation and discussions among contemporary literature scholars, the article does not support the conception of fictional literature as exclusive and special. Rather, the arguments used for fictional literature also apply to other modes of meaning-making in other media than the printed verbal text. Swedish steering documents show a lack of conceptual resources for understanding the processes of contemporary meaning-making. The article argues that the challenges presented by contemporary methods of meaning-making should be recognized in schools, and should lead to a questioning of the role of fiction in the Swedish curriculum. When using multimodal theory formation to understand contemporary communication, fiction is revealed as only one way, among others, to make meaning.

Ämnesord

HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Literature Studies (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)

Nyckelord

Meaning-making
epistemology of fiction
design

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Magnusson, Petra ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Litteraturvetens ...
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
Artiklar i publikationen
Tidskrift för li ...
Av lärosätet
Högskolan Kristianstad

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy