SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-16190"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-16190" > Samverkansmodell fö...

Samverkansmodell för Arbetsintegrerat Lärande i Forskarutbildning : En ökad samhällsrelevans genom interaktiva flöden

Bernhard, Iréne, 1953- (författare)
Högskolan Väst,Avd för medier och design,LINA,Institutionen för Ekonomi och IT, Högskolan Väst, Trollhättan, Sverige
Lundh Snis, Ulrika, 1970- (författare)
Högskolan Väst,Avd för informatik,LINA,Institutionen för Ekonomi och IT, Högskolan Väst, Trollhättan, Sverige
Gellerstedt, Martin, 1966- (författare)
Högskolan Väst,Avd för juridik, ekonomi, statistik och politik,LINA,Institutionen för Ekonomi och IT, Högskolan Väst, Trollhättan, Sverige
visa fler...
Svensson, Lars, 1963- (författare)
Högskolan Väst,Avd för informatik,LINA,Institutionen för Ekonomi och IT, Högskolan Väst, Trollhättan, Sverige
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789188847911
Trollhättan : Högskolan Väst, 2020
Svenska 19 s.
Serie: Rapport Högskolan Väst, 2002-6188 2002-6196 ; 2020:4
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Universiteten i Sverige och övriga världen måste ständigt se över former för förbättrat utbyte med det omgivande samhället. Strategier för samverkan behöver kunna följas upp, mätas och förbättras. På Högskolan Väst (HV) har vi vårt profilområde inom arbetsintegrerat lärande (AIL), som generellt syftar till att integrera såväl teori som praktik i både utbildning, forskning och samverkan - på ett systematiskt och hållbart sätt. I denna rapport kartläggs samverkanseffekter i forskarutbildningen i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande. Syftet med rapporten är att utvärdera forskarutbildningen och forskningsmiljön från ett AIL-perspektiv. Vi har utgått från en informativ vetenskapsmodell (Informing Flows Framework) för att genomföra en nulägesanalys där vi identifierar och visualiserar samarbetstyper inom och mellan forskar-utbildningen/forskningsmiljön och Högskolan Västs nyckelaktörer: praktiken, forskarsamhället och doktorander. Konkreta implikationer visar hur samverkan och informationsflöden är kopplade och hur de kan förbättras. Allmänna reflektioner ges på modellen som ett användbart sätt för kvalitetsutveckling som går bortom de traditionella lärandemålen. Vi ser klara utvecklingsvägar för att kunna inkludera fler och djupare aspekter av samarbete och interaktion, som kan ge förbättrat utbyte och tydligare mått och strategier för vad och hur vi ska betrakta ”societal impact” för forskarutbildningen.
  • Universities need to constantly accommodate new forms of collaboration with society. Interaction with and impacts on society and practice are of crucial importance. University West (UW) in Sweden has a profile area in work-integrated learning (WIL), which generally aims to address issues on integrating theory and practice in a coherent and sustainable way. In this paper we base our arguments on a research education (third-cycle) in informatics with specialization in work-integrated learning. The aim with the paper is to evaluate UW’s research education and research environment from a WIL perspective. We will adopt an informing science model in order to conduct a current state analysis, in which we identify and visualize collaboration activities within and between the research education/environment and the UWs key stakeholders; society/practices, research community and PhD students. Concrete implications show how collaboration and informing flows are connected and how they can be improved. General reflections are given on the model as a useful means for quality development and assurance beyond learning outcomes, including aspects of collaboration and interaction that can be regarded as paths of societal and practical impacts.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

Collaboration model
Current state analysis
PhD education
Research
Work-Integrated Learning
Third-cycle
Samverkansmodell
forskarutbildning
arbetsintegrerat lärande
doktorand
nulägesanalys
informationsflöden
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy