SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ivl-4075"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ivl-4075" > LIGHTHOUSE REPORTS ...

LIGHTHOUSE REPORTS BRAVE ECO - Benchmark for Reduction of Anchoring Vessels’ Emissions - Enabling Change of Operation

Parsmo, Rasmus (författare)
IVL Svenska Miljöinstitutet
Rauer, Fredrik (författare)
Woxenius, Johan (författare)
visa fler...
Gonzalez-Aregall, Marta (författare)
Malmberg, Lars-Göran (författare)
Salo, Kent (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789178834273
2021
Engelska.
  • Rapport (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Denna förstudie syftar till att utvärdera möjligheterna att minska luftutsläppen från fartyg som ligger ankrade i hamnområden och då särskilt i Göteborgs Hamn.För detta ändamål använder denna studie två huvudsakliga tillvägagångssätt. Dels analyserar vi de juridiska/affärsmässiga aspekterna bakom ankring, och dels utvecklar vi i en reproducerbar beräkningsmodell för de ankrade fartygens CO2- utsläpp.De förordningar och regler som finns för ankringsplatser är inte tydliga eftersom internationell lag delvis gäller, dessutom är det inte heller helt klart vem som är ansvarig för ankringsplatserna. Detta innebär att hamnens handlingsutrymme i huvudsak begränsas till de fartyg som anlöper hamnen.Trots det har även utsläpp från andra fartyg i hamnområdet utvärderats i denna studie, i syfte att få ett bredare perspektiv.
  • This feasibility study aims to evaluate the possibilities to reduce air emissions from ships anchored in port areas and, then especially the Port of Gothenburg.For this purpose, the study uses two main approaches. Firstly, it analyses the reasons and legal/business aspects for anchoring. Secondly, this study develops a reproducible calculation model for anchored vessels' CO2 emissions.Regulation of anchoring sites are not entirely clear since international regulation partly applies, also it is not clear who is responsible for the anchoring sites. This implies that the port´s scope of action is limited mainly to the ships that are calling the port.However, also emission from other ships at in the port area has been evaluated in this study to get a broader perspective.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Geovetenskap och miljövetenskap -- Miljövetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Earth and Related Environmental Sciences -- Environmental Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Anchoring
emission calculations
models
shipping
slow steaming
just in time arrival
virtual arrival
voyage charter contracts
demurrage
AIS-data
IMO
Ankring
utsläppsberäkningsmodeller
sjöfart
slow steaming
just in time arrival
virtual arrival
time charter
voyage charter
demurrage
AIS-data
IMO

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy