Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-23881" >
Studera vidare :
Studera vidare : Uppväxtmiljöns betydelse ur ett geografiskt och socialt perspektiv, med exempel från Bergslagen
-
- Blom, Thomas (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för geografi och turism
-
Niedomysl, Thomas (författare)
-
Östling, Christian (författare)
-
(creator_code:org_t)
- 1998
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- En mängd olika åtgärder sätts in för att höja kunskapsnivån bland invånarna i landet i en strävan att möta den allt ökande internationella konkurrensen på arbetsmarknaden. I vilken utsträckning påverkas uppväxtmiljön, ur såväl ett geografiskt som socialt perspektiv, individens val av utbildning?Syftet med föreliggande arbete är att företa en jämförande studie av en årskull gymnasieelever utifrån deras val av gymnasieprogram, framtidsplaner och faktorer som påverkar detta. I arbetet är utgångspunkten tagen utifrånföljande frågeställningar: *Skiljer sig elevers val till gymnasieprogram beroende av vilken miljö de kommer från?*Värderar elever utbildning annorlunda beroende av vilka grundskolor de kommer från?*Vilka faktorer betonas inför valet till framtida sysselsättning?Det empiriska underlaget är hämtat från Ludvika och Smedjebackens kommuner i Dalarnas län och omfattar gymnasielever i årskurs 3 läsåret 1997/98.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Social och ekonomisk geografi -- Kulturgeografi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Social and Economic Geography -- Human Geography (hsv//eng)
Nyckelord
- Kulturgeografi
- Human Geography
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)