Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-43712" >
Skolnära – ett skol...
Skolnära – ett skolnära begrepp?
-
- Aho, Erika (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),Högskolan Dalarna,Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
- Henriksson Persson, Anna (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),Högskolan Dalarna,Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
- Larsson, Maria (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),Högskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete,Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2016
- 2016
- Svenska.
-
Ingår i: Kapet (avslutad tryckt version). - Karlstad : Karlstads universitet. - 1653-4743. ; 12:1, s. 116-134
- Relaterad länk:
-
http://kau.se/kapet
-
visa fler...
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://du.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skolnära kan beskrivas som ett relativt nytt begrepp inom utbildning och forskning med skolanknytning. Det förekommer ofta i sammanhang där det tycks finnas en ambition att knyta skola och forskning närmare varandra. Det kan till exempel handla om olika forskarskolor, skolforskning och skolutvecklingsprojekt. Dock finns ingen enhetlig definition av begreppet utan det används parallellt med och i vissa fall synonymt med begreppen praktiknära och praxisnära. Syftet med denna artikel är att bidra till en problematisering av begreppet skolnära med fokus på såväl innebörder som användningsområden. Utifrån studier av olika typer av texter belyses hur begreppet skolnära används inom skolforskning och i andra utbildningsvetenskapliga sammanhang idag. Begreppet skolnära ser ut att uppkomma i samband med framväxten av forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete men återfinns idag även inom andra forskarutbildningsämnen. Till exempel kan en ”skolnära avhandling” vara skriven inom pedagogik eller något ämnesdidaktiskt ämne. Vad det innebär att forskningen är skolnära tycks ha skiftande innebörd och avgränsning i olika sammanhang. Det kan till exempel handla om huruvida forskningen bedrivs av eller för lärare. Begreppet används också inom skolvärlden i ett vidare perspektiv.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Praktiknära
- praxisnära
- skolforskning
- skolnära
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
- Utbildning och lärande
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas