Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-5388" >
Anställdas upplevel...
Anställdas upplevelse av interaktionen med kunder/mottagare i tjänstesektorn
-
- Ivarsson, Lars, 1969- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för arbetsvetenskap
-
- Larsson, Patrik, 1965- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för arbetsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2008
- 2008
- Svenska.
-
Ingår i: Arbetsmarknad & Arbetsliv. - Karlstad : Karlstads universitet. - 1400-9692 .- 2002-343X. ; 14:4, s. 43-61
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I denna artikel görs dels en summering av forskning som uttalar sig om arbetsvillkor för anställda med hög grad av kundkontakt, dels påvisas utbredningen av dessa villkor i den svenska tjänstesektorn. Det visar sig att tjänstearbete präglas av rutinisering, krav på utseende samt styrning av känslor. Samtidigt är kundkontakter en källa till arbetstillfredsställelse och denna arbetstillfredsställelse är mer utbredd bland anställda som identifierar sig med verksamhetens kunder.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Arbetslivsstudier (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Work Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Labour market research
- Arbetsmarknadsforskning
- Working Life Science
- Arbetsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas