Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-7263" >
Från en skola för a...
Från en skola för alla till en skola för varje?
-
- Tanner, Marie, 1965- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2009
- 2009
- Svenska.
-
Ingår i: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; 1:1, s. 77-89
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med artikeln är att diskutera hur innebörden av begreppet ”en skola för alla” förskjutits genom den förändrade utbildningspolitik vi sett under de senaste decennierna, som utmärks av mål- och resultatstyrning utifrån en i grunden neo-liberal ideologi. Genom att sätta begreppet i relation till olika tolkningar av en skola för alla som medel för social rättvisa, det demokratiska deltagarperspektivet respektive den kompensatoriska lösningen, blir det tydligt att de reformer som nu genomförs inom det utbildningspolitiska området medför en förskjutning av begreppets innebörd så att det istället skulle kunna beskrivas som ”en skola för varje”. Debatten om hur skolans kunskapsmässiga och demokratiska uppdrag kan förenas behöver fördjupas, liksom vilken innebörd vi egentligen vill lägga i begreppet ”en skola för alla”.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas