Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-81898" >
Nya rum för lärande? :
Nya rum för lärande? : E-lärare som resurs för gymnasieelever i ett utvidgat och digitaliserat klassrum
-
- Randahl, Ann-Christin (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)
-
- Olin-Scheller, Christina, 1958- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013),Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
- Tanner, Marie, 1965- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),Centrum för språk- och litteraturdidaktik (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2020
- 2020
- Svenska.
-
Ingår i: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; , s. 17-26
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Med samhällets digitalisering och den ökande förekomsten av sociala medier skapas nya arenor för kunskapsutbyte mellan lärare och mellan lärare och elever. Hit hör att en ökande grupp lärare sprider idéer och tankar om klassrum och undervisning via exempelvis bloggar, YouTubekanaler, Facebook och Twitter. Denna framväxande grupp, som verkar via digitala arenor och som vi benämner e-lärare, har beröringspunkter med digitaliserad yrkesutövning, så kallad eprofessionalism. Syftet med artikeln är att fördjupa kunskapen om hur elever på gymnasiet använder e-lärare som undervisningsresurs, samt hur detta kan förstås i termer av eprofessionalism. Det empiriska materialet består av en enkät där 26 gymnasieelever på ett högskoleförberedande program ingår. Resultaten visar att e-lärare är en etablerad resurs för gymnasieeleverna. Vår kartläggning pekar på att eleverna särskilt söker sig till e-lärare i matematik där de efterfrågar förklaringsmodeller eller exemplifieringar av tydligt avgränsade ämnesinnehåll, såsom olika matematiska modeller, begrepp eller strategier. Studien väcker ytterligare frågor om det utvidgade klassrummet som Internet erbjuder och om läraryrket som profession i en digitaliserad värld.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- e-professionalism
- e-lärare
- digitalisering
- sociala medier
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas