SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-87925"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-87925" > Moderniserad kriste...

Moderniserad kristendom i läroböcker för högstadiet

Liljestrand, Johan (författare)
Högskolan i Gävle,Utbildningsvetenskap
Carlsson, David, 1974- (författare)
Mälardalens högskola
Thalén, Peder, 1957- (författare)
Högskolan i Gävle,Religionsvetenskap
 (creator_code:org_t)
Karlstad : CSD Karlstad, 2021
2021
Svenska.
Ingår i: Nordidactica. - Karlstad : CSD Karlstad. - 2000-9879. ; 11:2021:3, s. 51-70
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In the Swedish curriculum for the compulsory school Christianity's influence on Swedish society and its values ​​is a prominent theme.  The research question in this paper is: how does the depiction of Christianity relate to the present Swedish society? Teaching books aimed for the compulsory national school system (year 7-9) has been analysed out from the assumption that the national context comprises a stronger link to its representation, rather than the context of religious communities. Ten teaching books were chosen from prominent publishers from 2011, the year of the present curriculum, until 2014. The books were read several times searching for preliminary and successively final patterns. One recurrent theme was identified: a preference for liberal, modernized Christianity. Language patterns regarding overall composition, intertextual links and choice of words were discerned in the excerpts favouring modern Christianity. This theme is contextualised in relation to the Swedish majority culture as post-Church, i.e. secular Lutheranism likewise recognisable in the Swedish curriculum. We suggest that the links between the teaching books and Swedish majority culture contributes to the reproduction of Swedish majority culture as a post-Church society.      

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

TEACHING BOOKS; CHRISTIANITY; MAJORITY CULTURE
Religious Studies and Theology
Religionsvetenskap
Subject-specific education
Ämnesdidaktik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy