Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-97665" >
Nyhetsbevakning i s...
Nyhetsbevakning i samhällskunskap
-
- Jakobsson, Martin (författare)
- Karlstads universitet,Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013),Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)
-
- Olsson, Roger, 1969- (författare)
- Karlstads universitet,Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013),Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789178674220
- Karlstads universitet, 2023
- Svenska 87 s.
-
Serie: Karlstad University Studies, 1403-8099 ; 2023:36
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://kau.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I rapporten redovisas resultat från en observationsstudie av nyhetsbevakning i ämnet samhällskunskap i tre högstadielärares klassrum. Vanligtvis sker bevakningen som en egen del i ämnet där man tar del av nyheter och samtalar om dem. Forskning visar att nyhetsbevakning tycks vara en etablerad del i samhällskunskap men få studier har undersökt aktiviteten i detalj. Ett syfte har varit att bidra med kunskap om vad som utmärker nyhetsbevakning mer specifikt. Ett annat syfte har varit att undersöka dess potential att utveckla elevers demokratiska medborgarskap och engagemang om vad som sker i omvärlden. Resultatet visar att nyhetsbevakningen tar cirka en femtedel av undervisningstiden i anspråk och att det sker i början av en lektion isolerat från övrig undervisning. Den genomförs rutinmässigt utan ett uttalat syfte där öppnandet mot omvärlden mest handlar om att etablera en vana att ta del av nyheter och i någon mån verka för allmänbildning. Att närma sig omvärldsfrågor aktivt och demokratiskt uttalas inte även om samtalen om nyheterna innefattar utsagor som implicit öppnar för sådant engagemang. Slutsatsen som dras är att det finns en potential i nyhetsbevakning som kan utvecklas mer så att den i högre grad öppnar för utveckling av ett aktivt medborgarskap.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Samhällskunskap
- Samhällskunskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas