Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-98588" >
Hur ser geografiund...
Hur ser geografiundervisning ut i svensk grundskola? : Resultatrapport av en studie genomförd bland lärare undervisande i geografi i årskurserna 4-9
-
- Gottfridsson, Hans Olof, 1962- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013),Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)
-
- Christenson, Nina, 1975- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013),Science, Mathematics and Engineering Education Research (SMEER)
-
- Bladh, Gabriel, 1959- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013),Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789178674374
- Karlstads universitet, 2024
- Svenska 59 s.
-
Serie: Karlstad University Studies, 1403-8099 ; 2024:6
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://kau.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Under 2022 genomfördes en studie bland geografilärare i år 4-9 i svensk grundskola. Studien genomfördes av forskare i geografi vid Karlstads universitet. Syftet med studien är att öka kunskapen om hur geografiundervisning genomförs i svenska skola och lärares syn på ämnet.I föreliggande rapport redovisas resultatet av denna studie dels utifrån ett samlat perspektiv för samtliga lärare i ämnet, men också utifrån olika mönster i svar mellan lärare i olika ålder, av olika kön och undervisande på olika stadier.I studien behandlas lärarnas personliga relation till geografiämnet, syn på sin utbildning i ämnet och ämnets förhållande till andra skolämnen. Även lärares uppfattning om geografiämnets uppgift som skolämne och syn på hur undervisning i ämnet bäst genomförs har studerats. I det senare fallet såväl utifrån lärares uppfattning om hur undervisning och lärande i geografi bäst bör utformas liksom vilka förmågor som är viktiga att elever utvecklar i ämnet. Studien behandlar också hur lärare organiserar sin undervisning i geografiämnet, vilka arbetssätt och metoder som är vanligast i ämnet och vad som styr deras undervisning. Även vilka lärresurser som lärare använder i sin geografiundervisning, däribland digitala sådana ingår i studien.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- geografi
- didaktik
- undervisning
- grundskola
- lärare
- utbildning
- lärresurser
- Geography
- Geografi
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas