SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-163041"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-163041" > Engagera och aktive...

Engagera och aktivera studenter med inspiration från konferenser : examination genom poster-presentation

Emanuelsson, Olof (författare)
KTH,Genteknologi,Science for Life Laboratory, SciLifeLab
Arvestad, Lars (författare)
Stockholms universitet,KTH,Science for Life Laboratory, SciLifeLab,Stockholm University,Numerisk analys och datalogi (NADA),Science for Life Laboratory (SciLifeLab),Swedish e-Science Research Center, Sweden
Käll, Lukas (författare)
KTH,Genteknologi,Science for Life Laboratory, SciLifeLab
 (creator_code:org_t)
Lund : Lund University, 2014
2014
Svenska.
Ingår i: Proceedings 2014, 8:e Pedagogiska inspirationskonferensen 17 december 2014. - Lund : Lund University.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I en forskningsnära kurs om 7.5 hp på master-nivå inom bioinformatikämnet vid KTH består drygt halva kursen av ett projekt som genomförs i grupper om tre studenter. Varje projekt har en egen projektuppgift med inget eller marginellt överlapp med andra gruppers uppgifter. Projekten är så gott som uteslutande baserade på aktuella frågeställningar i lärarteamets egna forskningsgrupper eller deras närhet. Projektet redovisas dels genom en posterpresentation, dels med individuell webbaserad projektdagbok. Vid posterredovisningen, som omfattar tre timmar i slutet av tentamensperioden, är alla kursdeltagare med. Vi försöker i möjligaste mån efterlikna situationen där ett autentiskt forskningsresultat presenteras på en riktig konferens. Varje deltagare (student) förväntas alltså ta del av varje annan grupps poster, på samma sätt som sker vid de flesta vetenskapliga konferenser. Vi genomför en enklare kamratbedömning på posternivå, där varje student ska avge en kort och konfidentiell kommentar om var och en av övriga postrar. Kursens lärare bedömer förstås också postrarna. En av svårigheterna är att sätta individuella betyg. Här använder vi oss av individuella projektdagböcker, som ger vägledning till de olika individernas insatser inom projektet. Vi har provat detta under fyra kursomgångar med som mest sju projekt. Examinationsformen är rolig och motiverande både för studenterna och lärarna.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Annan teknik -- Övrig annan teknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Other Engineering and Technologies -- Other Engineering and Technologies not elsewhere specified (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap -- Bioinformatik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences -- Bioinformatics (hsv//eng)

Nyckelord

examination
konstruktiv länkning
bioinformatik
projektkurs
poster-presentation
Teknikvetenskapens lärande och kommunikation
Education and Communication in the Technological Sciences

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Emanuelsson, Olo ...
Arvestad, Lars
Käll, Lukas
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Annan teknik
och Övrig annan tekn ...
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Data och informa ...
och Bioinformatik
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Kungliga Tekniska Högskolan
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy