Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-271859" > Strategisk miljöbed...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03849nam a2200361 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:kth-271859 | |
003 | SwePub | |
008 | 200408s2020 | |||||||||||000 ||swe| | |
020 | a 9789178735044q print | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-2718592 URI |
040 | a (SwePub)kth | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a vet2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a rap2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Lundberg, Kristina4 aut |
245 | 1 0 | a Strategisk miljöbedömning i långsiktig transportplanering |
264 | 1 | a Stockholm,c 2020 |
338 | a electronic2 rdacarrier | |
500 | a QC 20200414 | |
520 | a Strategisk miljöbedömning (förkortat SMB) är en lagstadgad process som infördes i Miljöbalken 2004, som ett resultat av EU-direktivet (2001/42/EG) om bedömning av vissa planers och programs miljöpåverkan.Bestämmelserna gäller planer eller program som upprättas av myndigheter eller kommuner,till exempel översiktsplaner, havsplaner, avfallsplaner, transport- eller infrastrukturplaner. Syftet medSMB är att åstadkomma en integrering av hållbarhetsaspekter i ett tidigt, mer strategiskt skede avplaneringen där det finns möjligheter att göra olika strategiska val. I praktiken har det dock visat sig attSMB-processen används i alltför liten utsträckning och att genomförandet ofta är bristfällig. Detta harframkommit i forskning såväl som i utvärderingar av myndigheter.Forskningsprojektet TRAMP – Är långsiktig transportplanering och miljöbedömning kompatiblaprocesser? har under åren 2018–2020 analyserat och utvecklat stöd i utformningen av SMB iTrafikverkets långsiktiga transportinfrastrukturplanering, det vill säga inriktningsplanering ochåtgärdsplanering. I rapporten benämns dessa planeringssteg som nationell transportplanering.Även om resultat och rekommendationer är utformade för SMB i inriktnings- ochåtgärdsplanering är rapporten även relevant för andra aktörer som verkar i regional eller nationelltransportplanering såsom länsplaneupprättare, regeringskansliet och andra statliga myndigheter.Projektet fokuserar på såväl SMB:s roll i den nationella transportplaneringen som kompatibilitetenmellan dels Trafikverkets planeringspraktik, dels den lagstiftning och metodpraxis som finns gällandeSMB. Studien baseras på en utvärdering och analys av de två senaste planeringsomgångarna (2014–2025 och 2018–2029) med fokus på den genomförda SMB-processen. De metoder som använts istudien har varit dokumentstudier, workshops och intervjuer. Workshops och intervjuer har genomförtsmed experter, planerare och chefer på Trafikverket, men även med tjänstepersoner på andranationella myndigheter samt departement och politiker som har varit centralt involverade i, eller avandra skäl har god insyn i, den nationella transportplaneringen under de två senaste planeringsomgångarna(2014–2025 samt 2018–2029).Utifrån resultaten har förslag tagits fram till hur SMB kan utvecklas till en process som ger nytta ochfrämjar en hållbar utveckling. | |
653 | a Transportplanering | |
653 | a strategisk miljöbedömning | |
653 | a miljöbedömning | |
653 | a strategiskt tankesätt | |
700 | 1 | a Balfors, Berit,c Professor,d 1958-u KTH,Hållbarhet, utvärdering och styrning4 aut0 (Swepub:kth)u1jq7iga |
700 | 1 | a Gunnarsson-Östling, Ulrika,d 1977-u KTH,Hållbarhet, utvärdering och styrning4 aut0 (Swepub:kth)u1rk4sy4 |
700 | 1 | a Eriksson, Linneau VTI4 aut |
700 | 1 | a Isaksson, Karolina,d 1973-4 aut |
700 | 1 | a Robinson, Tobias4 aut |
710 | 2 | a KTHb Hållbarhet, utvärdering och styrning4 org |
856 | 4 | u https://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1422533/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-271859 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.
Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy