SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-330694"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-330694" > Computationally Eff...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003965naa a2200457 4500
001oai:DiVA.org:kth-330694
003SwePub
008230630s2024 | |||||||||||000 ||eng|
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-3306942 URI
024a https://doi.org/10.1109/tiv.2023.32853922 DOI
040 a (SwePub)kth
041 a engb eng
042 9 SwePub
072 7a ref2 swepub-contenttype
072 7a art2 swepub-publicationtype
100a Liu, Tong,c PhD Candidateu KTH,Mekatronik och inbyggda styrsystem4 aut0 (Swepub:kth)u1hdpf6u
2451 0a Computationally Efficient Energy Management for a Parallel Hybrid Electric Vehicle Using Adaptive Dynamic Programming
264 1b IEEE,c 2024
338 a print2 rdacarrier
500 a Not duplicate with DiVA 1753630QC 20230704
520 a Hybrid electric vehicles (HEVs) rely on energy management strategies (EMSs) to achieve optimal fuel economy. However, both model- and learning-based EMSs have their respective limitations which negatively affect their performances in online applications. This paper presents a computationally efficient adaptive dynamic programming (ADP) approach that can not only rapidly calculate optimal control actions but also iteratively update the approximated value function (AVF) according to the actual fuel and electricity consumption with limited computation resources. Exploiting the AVF, the engine on/off switch and torque split problems are solved by one-step lookahead approximation and Pontryagin's minimum principle (PMP), respectively. To raise the training speed and reduce the memory space, the tabular value function (VF) is approximated by carefully selected piecewise polynomials via the parametric approximation. The advantages of the proposed EMS are threefold and verified by processor-in-the-loop (PIL) Monte Carlo simulations. First, the fuel efficiency of the proposed EMS is higher than that of an adaptive PMP and close to the theoretical optimum. Second, the new method can adapt to the changed driving conditions after a small number of learning iterations and thus has higher fuel efficiency than a non-adaptive dynamic programming (DP) controller. Third, the computation efficiencies of the proposed AVF and a tabular VF are compared. The concise data structure of the AVF enables faster convergence and saves at least 70% of onboard memory space without obviously increasing the average CPU utilization.
650 7a TEKNIK OCH TEKNOLOGIERx Elektroteknik och elektronikx Reglerteknik0 (SwePub)202022 hsv//swe
650 7a ENGINEERING AND TECHNOLOGYx Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineeringx Control Engineering0 (SwePub)202022 hsv//eng
650 7a TEKNIK OCH TEKNOLOGIERx Maskinteknikx Farkostteknik0 (SwePub)203032 hsv//swe
650 7a ENGINEERING AND TECHNOLOGYx Mechanical Engineeringx Vehicle Engineering0 (SwePub)203032 hsv//eng
653 a Hybrid electric vehicle
653 a energy management strategy
653 a adaptive dynamic programming
653 a approximated value function
653 a Optimeringslära och systemteori
653 a Optimization and Systems Theory
653 a Industriella informations- och styrsystem
653 a Industrial Information and Control Systems
700a Tan, Kaigeu KTH,Mekatronik och inbyggda styrsystem4 aut0 (Swepub:kth)u13ad7fk
700a Zhu, Wenyaou KTH,Mekatronik och inbyggda styrsystem4 aut0 (Swepub:kth)u11i78hw
700a Feng, Leiu KTH,Mekatronik och inbyggda styrsystem4 aut0 (Swepub:kth)u1farda5
710a KTHb Mekatronik och inbyggda styrsystem4 org
773t IEEE Transactions on Intelligent Vehiclesd : IEEEg 9:2, s. 4085-4099q 9:2<4085-4099x 2379-8858x 2379-8904
856u https://doi.org/10.1109/tiv.2023.3285392y Fulltext
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-330694
8564 8u https://doi.org/10.1109/tiv.2023.3285392

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Liu, Tong, PhD C ...
Tan, Kaige
Zhu, Wenyao
Feng, Lei
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Elektroteknik oc ...
och Reglerteknik
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Farkostteknik
Artiklar i publikationen
IEEE Transaction ...
Av lärosätet
Kungliga Tekniska Högskolan

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy