Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-62937" >
En programsammanhål...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- På civilingenjörsprogrammet i Datateknik på KTH startades 2010 kursen Programsammanhållande kurs i datateknik, som går över hela de tre första åren av programmet. Kursen fyller minst tio olika funktioner, vilka beskrivs i artikeln. Den är inspirerad av en liknande kurs som getts för Medieteknikprogrammet vid KTH [3]. Kursformatet är att teknologerna träffas i årskursöverskridande grupper om ungefär tio elever och en lärarmentor vid tre eller fyra så kallade reflektionsseminarier per år. Tretton av programmets datalogilärare är mentorer och varje mentor har tre grupper var. Inför varje träff ska varje teknolog skriva en sidas reflektion över sina studier och över det speciella temat för träffen. Var och en ska också läsa övriga deltagares skriftliga reflektioner inför eflektionsseminariet. De tio temana för reflektionsseminarierna är för närvarande:1) Studiemotivation och studieteknik2) Kursmål, programmål, betygskriterier och examination3) Plagiering och eget ansvar4) Hur ser jag min framtida roll som D-civilingenjör och hur når jag dit?5) Kvalitet i utbildningen – vad är det?6) Plugga och jobba utomlands7) Generiska kompetenser och bildning8) Studentinflytande9) Entreprenörskap och innovationsutveckling10) Egenutveckling under en yrkeskarriär – livslångt lärandeFörsta temat ges bara för årskurs 1 och inleder alltid kursen. Övriga teman ges tre om året och kommer därför i olika ordning för olika årskullar. Utöver detta ryms i kursen två andra moment: etik, som ges av filosofienheten, och datorhistoria, som ges av teknikhistoriaenheten. Dessa moment innehåller både föreläsningar, seminarier och rapportskrivande. Förutom genomgången av kursens tio funktioner i utbildningen beskriver artikeln resultatet av utvärderingar av första årets kursomgång och diskuterar svårigheter som måste bemästras då en sådan här kurs ska genomföras. vslutningsvis ges argument för konceptets generaliserbarhet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- programsammanhållande kurs; genomströmning; akademisk introduktion
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)