Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-115542" >
Lärandemålens politik
Lärandemålens politik
-
- Olsson, Ulf (författare)
- Stockholms Universitet
-
- Petersson, Kenneth, 1949- (författare)
- Linköpings universitet,REMESO - Institutet för forskning om Migration, Etnicitet och Samhälle,Filosofiska fakulteten,Pedagogiskt arbete
-
- Krejsler, John B (författare)
- Aarhus Universitet
-
(creator_code:org_t)
- 1:1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2015
- 2015
- Svenska.
-
Ingår i: Utbildning. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144076836 ; , s. 181-194
- Relaterad länk:
-
http://libris.kb.se/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Förutsättningarna för att organisera de nordiska lärarutbildningarna har förändrats under de senaste åren eftersom utbildningarna har blivit en del av ett större europeiskt projekt, nämligen Bolognaprocessen. Denna process syftar emellertid inte till att all lärarutbildning ska bli lika. Den syftar i stället till att göra Europas högre utbildningar, och därmed också lärarutbildningarna, jämförbara genom införandet av en gemensam utbildningsstruktur med tydliga och jämförbara examina på tre olika nivåer, nämligen utbildning på grundnivå, på avancerad nivå samt på forskarnivå. För att möjliggöra jämförelser ska målen för alla europeiska lärarutbildningar uttryckas i termer av lärandemål som ska ange vad medlemsländernas studenter förväntas kunna, förstå och vara i stånd att göra efter ett helt utbildningsprograms eller en enskild kurs slut.Syftet med kapitlet har inte varit att diskutera Bolognaprocessen som sådan utan snarare att visa att Bolognaprocessen ur ett styrningsperspektiv kan uppfattas som mer än en pedagogisk process. I termer av lärandemål fungerar den nämligen också som ett politiskt verktyg i formandet av samtidens nationella och europeiska identiteter samt i formandet av samtidens Europa som föreställd gemenskap.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Sociology (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärandemål
- Bolognaprocessen
- lärarutbildning
- jämförbarhet som styrning
- nationella och europeiska identiteter
- subjektkonstruktioner
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas