Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-126212" >
Måste Per Stenyxa i...
Måste Per Stenyxa identifieras? : Om förhistorien i lågstadiets läroböcker
-
- Bergdahl Bulukin, Ewa (författare)
- Norbergs kommun
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 1988
- 1988
- Svenska.
-
Ingår i: Kronos : historia i skola och samhälle. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 1100-1208. ; :2, s. 47-56
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vad är det för bild som via läromedlen i skolorna förmedlas om vårt förfluma? Vilka uppfatmingar om förhistoriska människor får eleverna med sig från skolan? Vilka syften har vi med historieundervisningen egentligen? Dessa och liknande frågor är svåra att besvara entydigt. De övergripande och allmänna riktlinjerna som läroplanen ger uttryck för, ska översättas till en praktisk kunskapsnivå i läromedlen. Här råder ett välkänt glapp. Läromedlens utformning och innehåll korresponderar inte med läroplanens grundläggande målsättning. Givetvis finns det ytterst få läromedel som uttrycker uppfattningar som går stick i stäv med läroplansintentionerna, men detta är inte tillräckligt. En undvikande av vissa påståenden eller ett överhoppande av svåra och komplicerade händelseförlopp löser inte problemet. Resultatet blir istället en torftighet i texterna som !itår i bjärt kontrast till läroplanens önskade fönnedlingsinnehåll. Det är svårt att förena det objektivt sakliga och vetenskapligt korrekta innehållet i läromedlen med ett levandegörande av stoffot. I den här artikeln vill jag närmare gå in på varför det är så och samtidigt försöka visa hur läromedlen har förändrats under 1900-talet. Eftersom jag är arkeolog, kommer exemplifieringarna uteslutande att hämtas från skolböckernas avsnitt om förhistorien. Till vissa delar bygger de följande resonemangen på en tidigare utgiven rapport: STENÅLDERSLIV - en undersökning av grundskoleelevers uppfattningar om förhistorien. 1985.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
- HUMANITIES -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas