Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-133598" >
Digitaliserad Trog-...
Digitaliserad Trog-2 med manipulerad talhastighet
-
- Gulz, Agneta (författare)
- Avdelningen för kognitionsvetenskap, Lunds universitet
-
- Haake, Magnus (författare)
- Institutionen för designvetenskaper, Lunds universitet
-
- Hansson, Kristina (författare)
- Avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet
-
visa fler...
-
- Sahlén, Birgitta (författare)
- Avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet
-
- Willstedt-Svensson, Ursula (författare)
- Lunds skolors resurscentrum, Lunds kommun
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2010
- 2010
- Engelska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I en digitaliserad version av TROG-2, som vi kallar LU-Trog, har vi skapat möjlighet att bland annat manipulera talhastigheten med vilken meningarna i testet läses. Utifrån en inspelning av meningarna i ”nor malhastighet” har vi på digital väg skapat ytterligare två uppsättningar av TROG - meningarna, ”förlångsammade” med 160% av originalljudfilernas duration och ”försnabbade” med 60% av originalljudfilernas duration. Under våren 2010 har vi genom fört en första explorativ studie för att pröva om LU-Trog kan använda s som forsknings verktyg och i förlängningen som ett dia gnos stöd. Deltagare var tolv unga vuxna , i åldrarna 17 - 20 med lindrig psykisk funktionsnedsättning. De genom förde LU-Trog på dator med pekskärm vid två olika tillfällen med 6-7 veckor s mellanrum . Vid första tillfället var hälften av meningarna långs amma och hälften snabba , i slum pvi s fördelning . Vid nästa tillfälle fick varje deltagare en inverterad spegelbild av det först a testet, så att de meningar som varit långs amma vid tillfälle ett nu var snabba och vice versa. Variablerna vi mäter och jämför i de båda villkor en är antal korrekta block , totalt antal korrekta svar, antal ångrade val och antal begäran om repetition ( max en gång) . I presentationen vill vi dels diskutera resultaten från dessa jämförelser . De pekar bl.a. på signifikant större tendens att svara fel för snabbt än för långs amt tal, där tendensen är särskilt tydlig för de m so m gör många fel. Dels , och framförallt , vill vi diskutera hur vi kom mer att gå vidare och vilka möjligheter till vidareutveckling och anpassningar till kliniskt behov och bruk som kan finnas.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap -- Människa-datorinteraktion (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences -- Human Computer Interaction (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap -- Datavetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences -- Computer Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)