Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-177394" >
Kunskapskriser :
Kunskapskriser : kunskapsfrågan i svensk skoldebatt 1964–2001
-
- Hultén, Magnus, 1970- (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap,TekNaD
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Nordic Academic Press, 2021
- 2021
- Svenska.
-
Ingår i: Skolans kriser. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909787 ; , s. 135-154
- Relaterad länk:
-
https://libris.kb.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- "Skolans styrdokument bör ha kunskapen i fokus" skriver Svenskt Näringsliv i ett svar på Skolverkets pågående revidering av skolans styrdokument 2019. De är inte ensamma om att lyfta kunskapsfrågan i debatten, tvärt om. Att skolan bör satsa mer på kunskap är ett budskap som präglat många inlägg i skoldebatten de senaste åren. I ljuset av den starka ställning kunskapsfrågan har i dagens skoldebatt kan man fråga sig hur det ser ut historiskt. Har kunskapsfrågan alltid varit viktig, eller är det först på senare år som den blivit central? I denna text studeras kunskapsfrågans ställning i mediedebatten under perioden från 1960-talet fram till början av 2000-talet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas