Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-187782" >
Lärarstudenters möt...
Lärarstudenters möten med didaktiska dilemman i en virtuell praktik
-
- Samuelsson, Marcus, 1967- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
-
- Samuelsson, Joakim, 1967- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
- Thorsten, Anja, 1974- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
-
visa fler...
-
- Sveider, Cecilia, 1974- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Natur och kultur, 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Digitala didaktiska dilemman. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127460263 ; , s. 165-194
- Relaterad länk:
-
http://libris.kb.se/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det är inte särskilt djärvt att påstå att lärare är den enskilt viktigaste faktorn för en hög kvalitet i skolan. Lärares förmåga att bedriva god undervisning är avgörande för ett framgångsrikt skolsystem. Grunden för lärares undervisningskompetens läggs i lärarutbildningen. Därför är det viktigt att lärarutbildningen kan erbjuda lärarstudenter möjligheter att utveckla sin förmåga att undervisa. Forskare påpekar att nyutbildade lärare ofta drabbas av en verklighetschock, bland annat på grund av att de inte har tillägnat sig tillräckliga färdigheter för att leda undervisning. Erfarenhet av att undervisa elever erbjuds de flesta lärarstudenter under begränsad tid under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Men VFU erbjuder inte alltid studenter tillräckligt med tid, rimligt säkra omständigheter, möjligheten att upprepa och fördjupa moment eller tillräckligt omfattande feedback för att de ska utveckla kunskaper och färdigheter, så att de får tilltro till sin egen förmåga att genomföra undervisning. Detta är ett didaktiskt dilemma för varje lärarutbildning då lärarstudenter ofta efterfrågar mer undervisningsträning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Simuleringsträning
- virtuell praktik
- leda undervisning
- matematik
- didaktiskt ledarskap
- lärarutbildning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas