SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-187782"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-187782" > Lärarstudenters möt...

Lärarstudenters möten med didaktiska dilemman i en virtuell praktik

Samuelsson, Marcus, 1967- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
Samuelsson, Joakim, 1967- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
Thorsten, Anja, 1974- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
visa fler...
Sveider, Cecilia, 1974- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,FoDiL
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Natur och kultur, 2022
2022
Svenska.
Ingår i: Digitala didaktiska dilemman. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127460263 ; , s. 165-194
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Det är inte särskilt djärvt att påstå att lärare är den enskilt viktigaste faktorn för en hög kvalitet i skolan. Lärares förmåga att bedriva god undervisning är avgörande för ett framgångsrikt skolsystem. Grunden för lärares undervisningskompetens läggs i lärarutbildningen. Därför är det viktigt att lärarutbildningen kan erbjuda lärarstudenter möjligheter att utveckla sin förmåga att undervisa. Forskare påpekar att nyutbildade lärare ofta drabbas av en verklighetschock, bland annat på grund av att de inte har tillägnat sig tillräckliga färdigheter för att leda undervisning. Erfarenhet av att undervisa elever erbjuds de flesta lärarstudenter under begränsad tid under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Men VFU erbjuder inte alltid studenter tillräckligt med tid, rimligt säkra omständigheter, möjligheten att upprepa och fördjupa moment eller tillräckligt omfattande feedback för att de ska utveckla kunskaper och färdigheter, så att de får tilltro till sin egen förmåga att genomföra undervisning. Detta är ett didaktiskt dilemma för varje lärarutbildning då lärarstudenter ofta efterfrågar mer undervisningsträning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

Simuleringsträning
virtuell praktik
leda undervisning
matematik
didaktiskt ledarskap
lärarutbildning

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy