Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-192569" >
Employee-driven inn...
Employee-driven innovation in the public sector : At the intersection of innovation support and workplace conditions
-
- Lidman, Linda, 1978- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och sociologi,Filosofiska fakulteten
-
- Fogelberg Eriksson, Anna, Senior Lecturer, 1969- (preses)
- Linköpings universitet,Pedagogik och sociologi,Filosofiska fakulteten
-
- Gustavsson, Maria, Professor, 1962- (preses)
- Linköpings universitet,Pedagogik och sociologi,Filosofiska fakulteten
-
visa fler...
-
- Lindberg, Ola, Associate Professor (opponent)
- Department of Education, Umeå University, Umeå, Sweden
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789180750950
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2023
- Engelska 112 s.
-
Serie: Linköping Studies in Arts and Sciences, 0282-9800 ; 852
-
Serie: Linköping Studies in Behavioural Science, 1654-2029 ; 251
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.3...
-
visa fler...
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://liu.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.3...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The overall aim of this thesis is to contribute knowledge about employee-driven innovation (EDI), with a particular focus on conditions in the workplace when innovation support is introduced in municipal contexts. The thesis is based on 23 qualitative interviews with managers, employees, and innovation coaches from three municipal sites in Sweden where innovation support has been implemented. The four included studies examine how innovation support is set up, what role first-line managers play, what drives employees to engage in EDI, and the outcomes of innovation work in the studied cases.The thesis’ results show how innovation support was set up as parallel structures operating independently from regular municipal operations, which made it difficult for employees and managers to connect and integrate innovation work with everyday work. Furthermore, the results show how the studied municipalities did not define clear objectives for working with innovation, which in turn resulted in a multitude of inextricably linked negative effects for the innovation support operations, the managers, the employees, and the outcome of the innovation work. In addition, the study results demonstrate the importance of providing rich environments for learning and innovation in the workplace, to consider and support employee engagement in public sector innovation and to support the entire innovation process, including the implementation phase. The first conclusion drawn is that employee-driven innovation work happens at the intersection of innovation support and current workplace conditions. This implies that support measures need to be integrated into employees’ everyday work to create favourable conditions for EDI. The second conclusion is that it is imperative for municipal organisations intending to support EDI to define objectives for working with innovation and to anchor and communicate these objectives throughout the organisation.
- Det övergripande syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om medarbetardriven innovation (EDI) med särskilt fokus på förutsättningarna för innovation på arbetsplatsen när innovationsstöd införs i kommunala sammanhang. Empirin baseras på 23 kvalitativa intervjuer med chefer, medarbetare och innovationscoacher från tre platser i Sverige där innovationsstöd har införts i den kommunala verksamheten. Resultaten visar att innovationsstödet sattes upp som en parallell struktur som verkade oberoende av den ordinarie kommunala verksamheten, vilket gjorde det svårt för medarbetare och chefer att integrera innovationsarbetet i det dagliga arbetet. Vidare visar resultaten att det saknades tydligt definierade mål för att arbeta med innovation. Detta resulterade i en mängd negativa effekter för innovationsstödsverksamheten, cheferna, medarbetarna och utfallet av innovationsarbetet på arbetsplatsnivå. Detta indikerar vikten av att tillhandahålla goda miljöer för lärande och innovation på arbetsplatsen, att beakta och stödja medarbetarnas engagemang i innovationsarbete och att stödja hela innovationsprocessen, inklusive implementeringsfasen. I avhandlingen dras två slutsatser. Den första slutsatsen är att medarbetardrivet innovationsarbete sker i skärningspunkten mellan tillhandahållet innovationsstöd och nuvarande arbetsplatsförhållanden. Detta innebär att stödåtgärder behöver integreras med medarbetarnas dagliga arbete för att skapa goda förutsättningar för EDI. Den andra slutsatsen är att för att stödja EDI är det av vikt att kommunala organisationer definierar mål för arbetet med innovation och att förankra och kommunicera dessa mål i hela organisationen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Arbetslivsstudier (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Work Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Employee-driven innovation
- Innovation support
- Public sector innovation
- Municipalities
- Workplace conditions
- Innovation capacity
- Medarbetardriven innovation
- Innovationsstöd
- Innovation i offentlig sektor
- Kommuner
- Förutsättningar på arbetsplatsen
- Innovationsförmåga
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas