SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-194388"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-194388" > Lärares (digitala) ...

  • Stenliden, Linnéa,1964-Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap (författare)

Lärares (digitala) kompetens före, under och efter covid-19: Skärvor av förståelse från skolor i Sverige

  • Artikel/kapitelSvenska2021

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2021-04-01
  • Falun :Högskolan Dalarna,2021
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-194388
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-194388URI
  • https://doi.org/10.58714/ul.v15i1.11221DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • This study chrono-logically investigates teachers’ professional knowledge in relation to the digitally ‘boosted’ educational landscape caused by the Covid-19-pandemic. The aim is to describe how teachers employ their competences under extreme digitized circumstances by reading these through the lens of ordinary, to greater extent analogically organized schooling. The study is inspired by action research and data is collected in schools by five secondary and upper secondary teachers between March 19 and April 2, 2020. The analysis highlights qualitative aspects of teachers’ (digital) competence when teaching is affected by digital “interferences” in its corporeal and material framing, a dissolved spatiality and “truncated” senses/sensuousness. Employing different dimensions of knowledge in terms of intellectus and ratio, the study argues that subjective, emotional and relational processes of teachers’ digital competence need to be prioritized in contrast to the easily measurable aspects that tend to overrun the discussions about educational digitalization and its knowledge in society.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Martín Bylund, Anna,1977-Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap(Swepub:liu)annby72 (författare)
  • Landkvist, LenaMotala kommun (författare)
  • Ekström Lind, LindaLinköpings kommun (författare)
  • Kellgren Lundberg, SusannaLinköpings kommun (författare)
  • Stenmark, HannesMotala kommun (författare)
  • Wilhelmsson, CorneliaLinköpings kommun (författare)
  • Linköpings universitetAvdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Utbildning och Lärande / Education and LearningFalun : Högskolan Dalarna15:1, s. 9-282001-4554

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy