SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-199273"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-199273" > Förskoleklasselever...

Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar

Ebbelind, Andreas, Dr, 1975- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA),Matematikdidaktik,Linnéuniversitetet, Sverige
Palmér, Hanna, 1974- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA),Linnéuniversitetet, Sverige
Danielsson, Kristina, Professor, 1961- (författare)
Linnéuniversitetet, Sverige; Stockholms universitet, Sverige,Stockholm University, Sweden
visa fler...
Patron, Emelie (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),Institutionen för kemi och biomedicin (KOB),Linnéuniversitetet, Sverige
Wernholm, Marina, PhD, 1972- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Linnéuniversitetet, Sverige
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Högskolan Dalarna, 2023
2023
Svenska.
Ingår i: Utbildning och Lärande / Education and Learning. - : Högskolan Dalarna. - 2001-4554. ; 17:4
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The focus of this article is on digital tools as part of mathematics education with six-year-olds. More explicitly, we study how the creation of digital animations, as a part of working on a problem-solving task, enables young students’ learning of combinatorics. In the article, the creation of digital animations implies that the students re-design, that is, recreate their solution procedure with a digital application. The aim with letting the young students create digital animations is diverse. We presume that such work enables problem solving as well as the learning of combinatorics, but also that it has potential to enable creativity and agency in learning. Video-documentations from three classrooms where students work on the problem-solving task were analysed from a multimodal perspective where teaching is seen as a design process. In that process, the teacher designs learning activities that give students access to different resources for their meaning making process. The results show that working with digital animations, when integrated in a learning design sequence, amplify students’ learning of combinatorics.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Nyckelord

digital animations
mathematics
combinatorics
preschool class
learning design sequence
digitala animationer
matematik
kombinatorik
förskoleklass
lärdesignsekvens
Mathematical Education

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy