SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-200040"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-200040" > A longitudinal stud...

  • Sundqvist, AnettLinköpings universitet,Psykologi,Filosofiska fakulteten (författare)

A longitudinal study of the relationship between children's exposure to screen media and vocabulary development

  • Artikel/kapitelEngelska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • WILEY,2024
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-200040
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-200040URI
  • https://doi.org/10.1111/apa.17047DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Funding Agencies|Forskningsradet om Halsa, Arbetsliv och Valfard [2016-00048, 2020-00229]; Vetenskapsradet [2016-01033]
  • AimThis study addresses the scarcity of longitudinal research on the influence of screen media on children. It aims to explore the longitudinal relationship between children's vocabulary development and their exposure to screen media.MethodsThe study, initiated in 2017, included 72 children (37 boys) in ostergotland, Sweden, at three key developmental stages: preverbal (9.7 months), early verbal (25.5 months) and preliterate (5.4 years). Parents completed online surveys at each time point, reporting their child's screen time. At 10 months and 2 years, age-appropriate vocabulary assessments were conducted online. At age 5, children's vocabulary was laboratory assessed.ResultsCorrelational analysis revealed a negative relationship between language scores and screen media use across all time points. Furthermore, a cross-lagged panel model demonstrated that screen media use showed significant continuity over time, with screen use at age 2 predicting language development at ages 2 and 5.ConclusionThis longitudinal study, spanned from 9 months to 5 years of age, established a predictive negative association between children's exposure to screen media and their vocabulary development. These findings underscore the need to consider the impact of screen media on early childhood development and may inform guidelines for screen media use in young children.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Barr, RachelGeorgetown Univ, DC USA (författare)
  • Heimann, MikaelLinköpings universitet,Psykologi,Filosofiska fakulteten(Swepub:liu)mikhe39 (författare)
  • Birberg, Ulrika,1971-Linköpings universitet,Avdelningen för prevention, rehabilitering och nära vård,Medicinska fakulteten,Psykologi,Filosofiska fakulteten,Region Östergötland, Rehabiliteringsmedicinska kliniken(Swepub:liu)ulrbi71 (författare)
  • Koch, Felix-SebastianLinköpings universitet,Psykologi,Filosofiska fakulteten(Swepub:liu)felko57 (författare)
  • Linköpings universitetPsykologi (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Acta Paediatrica: WILEY113:3, s. 517-5220803-52531651-2227

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sundqvist, Anett
Barr, Rachel
Heimann, Mikael
Birberg, Ulrika, ...
Koch, Felix-Seba ...
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Klinisk medicin
och Pediatrik
Artiklar i publikationen
Acta Paediatrica
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy