SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-21151"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-21151" > Learning for profes...

Learning for professional life: Student teachers’ and graduated teachers’views of learning, responsibility and collaboration

Abrandt Dahlgren, Madeleine (författare)
Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning (VUFo),Utbildningsvetenskap,VUFo
Hammar Chiriac, Eva, 1961- (författare)
Linköpings universitet,Avdelningen för klinisk och socialpsykologi (CS),Filosofiska fakulteten,CS
 (creator_code:org_t)
Amsterdam : Elsevier Ltd. 2009
2009
Engelska.
Ingår i: Teaching and Teacher Education. - Amsterdam : Elsevier Ltd.. - 0742-051X .- 1879-2480. ; 25:8, s. 991-999
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The focus of this study is on how final-semester students and newly-graduated teachers experience theformal objectives of teacher education, with a particular view of the concepts of learning, responsibilityand collaboration. The ways of experiencing these concepts varied from conceptions in which only onedimension is discerned from in the student teachers group to conceptions in which several dimensions ofthe phenomena are discerned in the graduate teachers group.

Nyckelord

Teacher education Student teachers First-year teachers Transition from education to work life Professional identity
SOCIAL SCIENCES
SAMHÄLLSVETENSKAP

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Abrandt Dahlgren ...
Hammar Chiriac, ...
Artiklar i publikationen
Teaching and Tea ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy