Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-32944" >
Utomhuspedagogik :
Utomhuspedagogik : Boklig bildning och sinnlig erfarenhet : Ett försök till bestämning av utomhuspedagogikens identitet
-
- Dahlgren, Lars-Ove, 1946- (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning, VUFo,Utbildningsvetenskap
-
- Szczepanski, Anders, 1954- (författare)
- Linköpings universitet,Estetiska institutionen,Filosofiska fakulteten
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9178719798
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 1997
- Svenska 64 s.
-
Serie: Skapande, vetande / Linköpings universitet, 0284-1266 ; 31
- Relaterad länk:
-
https://libris.kb.se...
-
visa fler...
-
https://liu.diva-por...
-
https://liu.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Författarna gör ett försök till definition av begreppet utomhuspedagogik och vill med denna skrift starta ett forum för diskussion.Först ges en översiktlig beskrivning av utomhuspedagogikens bildnings historiska och pedagogiska rötter bland företrädare för "handens kunskap" och äldre pragmatisk idetradition. Syftet har varit att ta vara på utomhuspedagogikens möjligheter i våra lärande organisationer. Man vill särskilt framhålla utomhuspedagogikens betydelse som motivationsskapande faktor för livslångt lärande, hälsa och I ivskvalitet i ett ekologiskt hållbart samhälle.Utomhuspedagogikens metodik bygger på att skapa förutsättningar för konkreta förstahandsupplevelser i uterummet. Då utomhuspedagogik är tematisk, stadieoch ämnesområdesöverskridande, har dess företrädare en varierande utbildningsbakgrund. Detta gäller även utomhuspedagogik som forsknings- och utbildningsområde.Författarna försöker också belysa utomhuspedagogikens särart och uterummets bortglömda möjligheter. Budskapet är att skapa sammanhang och förståelse i meningsfu Ila situationer tillsammans med en medupptäckande pedagog genom att levandegöra begrepp som praktisk visdom, lära genom att göra och kunskap i handling.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas