Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-54267" >
Matematisk modeller...
Matematisk modellering i svenska gymnasieskolans kursplaner i matematik 1965-2000
-
- Bergman Ärlebäck, Jonas, 1972- (författare)
- Linköpings universitet,Matematik och tillämpad matematik,Tekniska högskolan
-
(creator_code:org_t)
- Linköping University : Linköping Universtity Electronic Press, 2009
- Svenska 93 s.
-
Serie: LiTH-MAT-R, 0348-2960 ; 2009:8
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna rapport studerar hur begreppen matematisk modell och matematisk modellering behandlats i kursplanerna i matematik för motsvarande svenska gymnasieskolans naturvetenskapliga program mellan åren 1965 och 2000. En översikt över sex kursplaners olika form och innehåll ges och tre olika analyser på tre olika nivåer genomförs; en innehållsanalys, en kvalitativ analys, och en analys som beaktar relationen mellan begreppen modellering, tillämpningar och problemlösning. Analysen visar att matematiska modeller och modellering förekommit implicit sedan kursplanen från 1965, men att begreppen främst i de två senaste kursplanerna lyfts fram explicit och fått en central position i kursplanerna. I den nuvarande kursplanen Gy2000 framgår att matematiska modeller kan tolkas både som ett undervisningsmål i sig och som ett didaktiskt hjälpmedel att lära matematik.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Matematik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Mathematics (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Matematik -- Beräkningsmatematik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Mathematics -- Computational Mathematics (hsv//eng)
Nyckelord
- MATHEMATICS
- MATEMATIK
- Applied mathematics
- Tillämpad matematik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)