Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-77407" >
Vet vi om studenter...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I det genomförda projektet har två studentgrupper studerats avseende hur de vid föreläsningar uppfattat ”totalkostnadstänkande inom logistik”. Studenterna tillhör olika utbildningsprogram och föreläsningarna hölls av olika lärare. Föreläsarnas intentioner har fångats upp genom intervjuer. Presentationen på föreläsningen har dokumenterats via egna observationer. Med hjälp av en enkät i direkt anslutning till respektive föreläsning har studenternas upplevelse av budskapet samlats in. Skillnad mellan intention och upplevelse har analyserats och diskuterats med föreläsare och några studenter.I båda fallen kan man se att studenterna själva anser att de lärt sig mer vid föreläsningen än vad de jag bedömer att de faktiskt lärt sig. Det är också tydligt att det finns en skillnad mellan studenternas faktiska lärande och vad lärarna hade som intention att de skulle lära sig. Denna skillnad är störst i det fall då lärarens presentation var mindre tydlig, men den finns alltså även när lärarens presentation är tydlig och genomtänkt. Resultatet bekräftar att det är svårt att få ett budskap att nå fram på tänkt sätt, och att man därför noga bör fundera på hur man bäst ska få fram sitt budskap.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Logistik
- Totalkostnadsanalys
- Lärande
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas