SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-93377"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-93377" > Analytical tools in...

  • Bernhard, Jonte,1953-Linköpings universitet,Fysik och elektroteknik,Tekniska högskolan,Ingenjörsvetenskapens didaktik (författare)

Analytical tools in engineering education research : The “learning a complex concept” model, threshold concepts and key concepts in understanding and designing for student learning

  • Artikel/kapitelEngelska2011

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Madrid :Universidad Politécnica de Madrid (UPM),2011
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-93377
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-93377URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kon swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • For a long time, most research relating to science and engineering education has examined “misconceptions” about “single concepts”, despite the fact that one common objective in many subjects is “to learn relationships”. In this paper we introduce the notion of “a complex concept”, i.e. the idea of describing knowledge as a complex, a holistic unit, consisting of interdependent and interrelated “single concepts”. We describe how this conception could be used to identify both problems associated with learning as well potentials for learning. We will also relate the notion of a complex concept to the notion of threshold and key concepts.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Carstensen, Anna-KarinIngenjörshögskolan, Jönköping, Sweden(Swepub:liu)annca55 (författare)
  • Holmberg (née Gonzalez-Sampayo), MargaritaESIME, Instituto Politechnico Nacional, Mexico City, Mexico (författare)
  • Linköpings universitetFysik och elektroteknik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Research in Engineering Education Symposium, 2011Madrid : Universidad Politécnica de Madrid (UPM), s. 51-609788469526156

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy