Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-98277" >
Fuskböcker och agen...
Fuskböcker och agenter i matematikklassrummet : Aktionsforskning om bedömning i matematik i Norrköping VT 2013
-
- Björklund Boistrup, Lisa (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
- Samuelsson, Joakim (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Norrköping : Norrköpings kommun, 2013
- Svenska 38 s.
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det inte är några dramatiska skillnader i elevernas svar mellan första och andra enkättillfället. Detta kan handla om att det inte är helt lätt för elever att svara utförligt på frågor i en enkät. När de däremot skriver i sina egna elev-logg-böcker så är motivationen högre eftersom det handlar om något de också har nytta av i sitt arbete i matematikklassrummet. Några skillnader kan vi dock se och dessa handlar om att eleverna svarar mer utförligt på vad de kan och också vad gäller vad de vill och behöver lära sig. Även på frågan om vad eleverna kan göra för att lära sig matematik får mer utförliga och artikulerade svar vid det andra tillfället. Vi ser dessa skillnader i svar som positiva och viktiga eftersom elevernas medvetenhet om vad de kan och vill lära sig i matematik är en viktig grund för det fortsatta lärandet vilket också stämmer med tidigare forskning. Även frågan om vad eleverna kan göra för att lära sig pekar på viktiga resultat där vi kan se elever som uttrycker en grund för ett positivt aktivt agentskap vad gäller det egna lärandet i matematikklassrummet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- matematikundervisning
- skrivande
- agentskap
- loggbok
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)