Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-21789" >
Utmärkt undervisning :
Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
-
- Håkansson, Jan (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI,Skola och Utbildning (SOU)
-
- Sundberg, Daniel, 1971- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI,Skola och Utbildning (SOU)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789127133440
- 1
- Stockholm : Natur och kultur, 2012
- Svenska 309 s.
- Relaterad länk:
-
http://www.nok.se/no...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de olika idéer, strategier och metoder som förekommer i skolan? Finns det till exempel några generellt hållbara principer och strategier för undervisning som är oberoende av ämne, elevernas ålder och de nationella och kulturella sammanhangen? Vilken betydelse har informations- och kommunikationsteknik (IKT), specialpedagogik och mångkulturalism?Utmärkt undervisning handlar om vad vi kanlära från de viktigaste internationella och svenska forskningsöversikterna från de senaste två decennierna. De viktigaste forskningsresultaten kring lärarens betydelse, sambandet mellan undervisningsstrategier och elevers lärande och bedömningens roll belyses från flera olika perspektiv. Det är första gången en sådan översikt har gjorts i Sverige, och fram tonar en bild av lärarens yrkesidentitet i både ett internationellt och ett nationellt perspektiv.Huvudtemat i boken är vad som kan anses vara god och framgångsrik undervisning. Författarnas grundsyn är att kunskapsutveckling inom undervisningsområdet bygger på en ömsesidig och långsiktig dialog mellan erfarenhetsgrundad och teoretiskt grundad kunskap.Sammantaget ger boken en översiktskarta som rektorer, lärare, lärarstudenter, utbildningspolitiker och en intresserad allmänhet kan navigera i.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedagogics and Educational Sciences
- Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas