Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-42222" >
Undervisning i språ...
Undervisning i språkhistoria : En ämnesdidaktiskutmaning för lärarstudenter
-
- Lindgren, Maria, 1951- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV)
-
- Ask, Sofia, 1969- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV)
-
(creator_code:org_t)
- Växjö : Linnéuniversitetet, 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: HumaNetten. Festskrift till Per Stille. - Växjö : Linnéuniversitetet. - 1403-2279. ; :Våren, s. 5-12
- Relaterad länk:
-
https://lnu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I artikeln redovisas en analys av lärarstudenternas föreställningar om språkhistoria och ämnesdidaktik. Materialet utgörs av lektionsplaneringar som ämneslärarstudenter gjort som uppgift i en kurs i språkhistoria. Med stöd av diskursanalytiska verktyg uppvisar analysen en rädsla hos lärarstudenterna att ämnesområdet språkhistoria i sig inte räcker för att entusiasmera deras kommande elever, men det sägs aldrig explicit. Istället finns en underliggande presupposition i studenternas lektionsförslag att språkhistoria är svårt och skrämmande att undervisa om. För att råda bot på detta föreslår lärarstudenterna ett antal strategier som gör undervisningen lättsam och som inte kräver att svenskläraren har ämnesdjup.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- svenska med didaktisk inriktning
- språkhistoria
- lärarstudenters föreställningar
- diskursanalys
- Swedish Didactics
- Svenska språket med didaktisk inriktning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas