SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-76184"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-76184" > Exploring Curriculu...

Exploring Curriculum Change Using Discursive Institutionalism : A Conceptual Framework

Nordin, Andreas, Docent, 1972- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)
Sundberg, Daniel, 1971- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)
 (creator_code:org_t)
2018-06-19
2018
Engelska.
Ingår i: Journal of Curriculum Studies. - : Taylor & Francis. - 0022-0272 .- 1366-5839. ; 50:6, s. 820-835
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The article aims to explore to what extent and in what ways discourseinstitutionalism can contribute to the understanding and analysis ofcurriculum change in a globalized context. By focusing specifically oncurriculum change, this article proposes how discourse institutionalismcan contribute to the so-called ‘crisis of curriculum theory’ by addressing(i) the non-linearity of change, (ii) the process of the translation of ideasand (iii) actor agency. The text is structured in three sections. In the firstsection, we elaborate on the notion of curriculum change as a vitalconcept for the field of curriculum theory in a globalized context, focusingon processes of recontextualization and the translation of curriculumcontent. In the second, we elaborate on discourse institutionalism as acontributing approach to the analysis of such processes of curriculumchange, constructing a conceptual framework. In the third and finalsection, we give some examples of how the conceptual framework canbe used in analysing curriculum change, using the 2011 Swedish curriculumreform (Lgr 11) as an empirical reference, and the result showsthat the conceptual framework offers a wide repertoire of possibleapproaches to analysing curriculum change, both vertically andhorizontally.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Curriculum theory
educational policy
change
discourse institutionalism
Pedagogics and Educational Sciences
Pedagogik och Utbildningsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Nordin, Andreas, ...
Sundberg, Daniel ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Journal of Curri ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy