SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-86026"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-86026" > Att hantera lärarbr...

Att hantera lärarbristen : Erfarenheter från skolor som anställt heltidsmentorer

Gardesten, Jens, 1971- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP
Fonseca, Lars, 1963- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),PEPP
 (creator_code:org_t)
2019-06-27
2019
Svenska.
Ingår i: Educare. - Malmö : Malmö university. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :3, s. 34-48
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Schools in Sweden need to handle an acute lack of teachers. One way to handle this problem is to hire new staff who can work with social and administration tasks, enabling the teachers in school to teach some more classes instead. This study examined two secondary schools in Sweden where this way to solve the problem was tried out. The aim of the study was to highlight possible consequences for teachers’ core practices (teaching), and discuss whether more teaching might involve another sort of teaching. In this analysis, Ryle´s distinction of “achievements” versus “tasks” was being used (Ryle, 1949). Another aim was to highlight possible consequences for teacher-student relationships and possible consequences for the teachers´ working conditions. The empirical base was five focus group interviews with the teachers. The findings indicate that the new work model might turn into a “mechanical teaching”, more of an achievement than a task, in Ryle´s sense. Moreover, while new staff was hired to solve social problems among students, teachers still describe how they handle acute conflicts in the school environment; “because I´m an adult”. Finally, even though the working conditions are still demanding, the clarifying of job boundaries has contributed to less work stress.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

core practices
teachers ́ health
teacher student relationship
Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Pedagogics and Educational Sciences

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Educare (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Gardesten, Jens, ...
Fonseca, Lars, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Educare
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy